Preporuke za održavanje nastave na visokim učilištima u razdoblju pandemije bolesti covid-19 uz primjenu protuepidemijskih mjera za akademsku godinu 2021./2022.
Hrvatski zavod za javno zdravstvo na zahtjev Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske
dana 2. rujna 2021. daje
PREPORUKE ZA ODRŽAVANJE NASTAVE NA VISOKIM UČILIŠTIMA U
RAZDOBLJU PANDEMIJE BOLESTI COVID-19 UZ PRIMJENU
PROTUEPIDEMIJSKIH MJERA ZA AKADEMSKU GODINU 2021./2022.
I. Temeljne odrednice
- Preporuke za održavanje nastave na visokim učilištima u razdoblju pandemije bolesti COVID-19
(u daljnjem tekstu: Preporuke) odnose se na izvođenje nastave (predavanja, seminari) i konzultacija
te na provedbu ispita na visokim učilištima (sveučilištima, veleučilištima i visokim školama) u
razdoblju pandemije bolesti COVID-19. Pozivaju se visoka učilišta na razradu i objavu smjernica za
izvođenje vježbi kao posebnoga oblika visokoškolske nastave s raznorodnim sadržajem i oblicima
kako bi se, osim načelno, mogle obuhvatiti jedinstvenim preporukama. - Nastavnici i studenti zajednica su odgovornih i savjesnih akademskih građana i članova društva
koji u razdoblju pandemije paze na sebe i druge, čuvaju i brinu se za svoje zdravlje i zdravlje svojih
kolega, suputnika i ukućana. - Visoka učilišta nastojat će i dalje održavati kvalitetu studija u skladu s kriterijima propisanima za
studijske programe u postupcima inicijalne akreditacije, odnosno reakreditacije. Svi akreditirani
studijski programi izvodit će se prema sadržaju dopusnica. - Visokoškolska nastava izvodi se prema akreditiranome studijskom programu na klasičan,
kontaktan način, kao nastava uživo, uz prisutnost nastavnika i studenta na visokom učilištu, odnosno
u drugim ustanovama i okružjima (gdje se izvodi praktična nastava), kad je tako predviđeno silabom,
izvedbenim nastavnim planom ili informacijskim paketom. Iznimno, visokoškolska nastava izvodi se
i kao nastava na daljinu kad je to propisano studijskim programom, silabom pojedinoga predmeta,
izvedbenim nastavnim planom ili informacijskim paketom te kad epidemiološke okolnosti i mjere
Stožera civilne zaštite i/ili lokalnih stožera to zahtijevaju. - Pozivaju se nastavnici da radi održavanja kvalitete visokoškolske nastave redovito drže
konzultacije uživo, uz potrebne propisane protuepidemijske mjere. - Iznimno, ako se zbog epidemiološke situacije i propisanih protuepidemijskih mjera Stožera civilne
zaštite RH i/ili lokalnih stožera visokoškolska nastava te ispiti moraju održavati na daljinu, visoko
učilište mora osigurati digitalnu infrastrukturu za izvođenje nastave te pravednu i sigurnu provedbu
ispita na daljinu uz osiguravanje provjere ishoda učenja te uz korištenje alata za provjeru
vjerodostojnosti studentskih radova koje posjeduju visoka učilišta.
2/7 - Čelnici visokih učilišta mogu donijeti odluku o prilagodbi načina izvođenja svih oblika
visokoškolske nastave na temelju odluke Stožera civilne zaštite RH i/ili lokalnih stožera nakon što
utvrde da studenti, s obzirom na materijalne i tehničke uvjete te računalne vještine, mogu provoditi
pojedine aktivnosti na daljinu. - Visoka učilišta osigurat će da uz provedbu mjera raskuživanja (prozračivanje, dezinfekcija, nošenje
maski i razmak) studentima budu što dostupniji informatički opremljeni prostori za samostalno
studiranje u odgovarajućim terminima, prilagođeni rasporedom sjedenja. - Potiču se visoka učilišta da olakšaju pristup obveznoj i dopunskoj literaturi onim studentima koji
nemaju pristup spomenutoj literaturi. - Pozivaju se visoka učilišta da u knjižnicama u svom sastavu osiguraju studentima dostupnost
učila brzom i učinkovitom posudbom i povećanjem dostupnosti nastavnoga materijala u digitalnom
obliku. - Visoka učilišta će, kad god postoje vremenske, organizacijske i tehničke pretpostavke, nastojati
omogućiti da se dio nastavnoga procesa (predavanja, seminari, vježbe i konzultacije) održavaju na
otvorenom prostoru na svježem zraku. - Preporučuje se da se raspored nastave maksimalno prilagodi potrebi kako bi pojedine studijske
godine ili grupe uživo slušale više nastavnih jedinica u nizu, a najviše dvije odnosno tri nastavne
jedinice, uz pridržavanje propisanih protuepidemijskih mjera. U tu svrhu trebaju se koristiti dostupni
prostorni i vremenski kapaciteti te treba grupirati izvođenje obvezatnih predmeta za pojedinu
studijsku godinu. Iznimno, ako ne postoje fizički uvjeti da se cijela nastava drži u prostranijim
dvoranama tako da cijelo nastavno godište, smjer, studij ili polaznici pojedinoga predmeta uz držanje
razmaka mogu pratiti nastavu, a nastavnici u sklopu normiranoga rada ne mogu udvostručiti svoju
nastavu, visoko učilište može odrediti da će se nastava držati skraćeno: primjerice, izvorno
predviđena najmanje dva sata predavanja kao jedan i pol sat predavanja za polovicu studenata
upisanih na taj kolegij, a drugi jedan i pol sat predavanja za drugu polovicu studenata drugi dio toga
dana ili neki drugi dan u tjednu. U mnogim slučajevima i tako skraćena „klasična“ nastava potrebnija
je i učinkovitija od nastave na daljinu. Visoka učilišta mogu odlučiti da će se trajanje sata predavanja
(školskoga sata) skratiti (npr. s 45 na 40 minuta, ili trajanje blok-sata s 90 na 85 ili 80 minuta), kako
bi se dobilo više vremena da se između pojedinih nastavnih jedinica provede nužna dezinfekcija ulaza
i katedre (ako se istoj skupini studenata u istoj prostoriji nastavlja nastava), odnosno da se dezinficira
cijela predavaonica ako u nju dolazi druga skupina studenata. Preporučuje se da nastava u susjednim
predavaonicama (u istom hodniku ili krilu zgrade visokoga učilišta) počinje s razmakom od po 10
minuta od predavaonice do predavaonice i da tako završava kako bi se smanjile gužve na hodnicima.
Pridržavanjem uputa, mjera i preporuka u predavaonicama postiže se ozbiljnost nastave, kao i
označenim mjestima sjedenja za držanje razmaka. - Studenti, nastavnici i ostali zaposlenici visokog učilišta, kao i druge osobe, ne smiju ulaziti u
unutarnje i vanjske prostore (dvorište, vrt, igralište) ustanove ako imaju povišenu tjelesnu
temperaturu, dišne (respiratorne) simptome (kašalj, teškoće u disanju, curenje iz nosa) ili ostale
simptome zarazne bolesti (poremećaj osjeta njuha i okusa, glavobolja, malaksalost, bolovi u
mišićima, probavne tegobe i sl.) te ako su u samoizolaciji ili im je utvrđena zaraza koronavirusom. - Ako student nije cijepljen ili nije prebolio bolest unazad 9 mjeseci te ima izrečenu mjeru
samoizolacije nakon kontakta s pozitivnom osobom u vrijeme pojedinih ispita ili drugih aktivnosti
3/7
koje se nikako ne mogu provoditi na daljinu ili u naknadnom terminu, a uvjet su za završetak
akademske godine, uvjete pristupanja navedenome ispitu ili drugoj aktivnosti utvrdit će čelnik
visokoga učilišta u skladu s aktualnom epidemiološkom situacijom i propisanim mjerama s
prioritetnim rješavanjem ovih pitanja za studente koji se žele cijepiti, a ne mogu se cijepiti zbog trajne
kontraindikacije za cijepljenje koju je utvrdio liječnik. Za studente koji se žele cijepiti, a ne mogu se
cijepiti zbog trajne kontraindikacije za cijepljenje koju je utvrdio liječnik te imaju izrečenu mjeru
samoizolacije u vrijeme pojedinih ispita ili drugih aktivnosti koje se nikako ne mogu provoditi na
daljinu ili u naknadnom terminu, uvjete pristupanja navedenome ispitu ili drugoj aktivnosti utvrdit će
čelnik visokog učilišta u skladu s aktualnom epidemiološkom situacijom i propisanim mjerama, pa
čak i kada nisu uvjet za završetak akademske godine.
II. Organizacija visokoškolske nastave i/ili ispita na visokom učilištu ili u drugom
odgovarajućem zatvorenom javnom prostoru - Boravak na visokom učilištu potrebno je organizirati tako da se osigura potrebna međusobna
fizička udaljenost (distanca) svih sudionika, kao i odgovarajuća higijena ruku i prostora. - Odgovarajuća fizička udaljenost treba se osigurati na sljedeći način:
– Obvezno je isticanje vidljive obavijesti o održavanju minimalne propisane fizičke udaljenosti.
– Prostor (amfiteatar, dvorana, predavaonica) u kojem se boravi (održava nastava, ispiti i sl.) treba
biti što veći i prozračen te u istom prostoru, ovisno o veličini površine, može boraviti određeni broj
osoba uz međusobni razmak od najmanje 1,5 m ako je to moguće organizirati.
– Ako nije moguće organizirati razmak od 1,5 metra u prostoru (amfiteatar, dvorana, predavaonica)
u kojem boravi više osoba (studenata i nastavnika), organizira se boravak osoba prema broju stalnih
fiksnih mjesta predviđenih za sjedenje do ukupnog broja od 100 osoba i to na način da osobe koje su
cijepljene i koje su preboljele bolest unazad 9 mjeseci sjede bliže jedne drugima kako bi se ostavilo
više mjesta, odnosno najmanje 1,5 m razmaka između onih koji nisu cijepljeni i nisu preboljeli bolest
unazad 9 mjeseci, pri čemu svi prisutni nose maske.
– Iznimno, na visokim učilištima koja imaju veliki broj studenata može se dopustiti boravak i više od
100 osoba (studenata) u velikim prostorima (amfiteatrima i dvoranama) koje imaju više od 100
fiksnih mjesta za sjedenje ako su svi cijepljeni ili su preboljeli bolest unazad 9 mjeseci uz uvjet da
visoko učilište organizira evidenciju i kontrolu na ulazu u prostore (amfiteatre i dvorane); cijepljenje
ili preboljenje se dokazuje predočenjem digitalne COVID potvrde ili iznimno predočenjem nalaza
pozitivnog PCR testa unazad 11 dana do 9 mjeseci ili liječničke potvrde o preboljenju ili cijepljenju. - Boravak na visokim učilištima potrebno je organizirati na sljedeći način:
– Svaka skupina studenata boravi u jednom prostoru.
– Mjesta za rad moraju biti razmaknuta tako da su studenti/nastavnici međusobno udaljeni najmanje
1,5 m (kao što je opisano), i to svaki student sjedi uvijek na istome mjestu.
Sve prisutne osobe moraju nositi maske, osim ako su svi prisutni cijepljeni ili su preboljeli bolest
unazad 9 mjeseci. Osim navedenog, predavač ne treba nositi masku isključivo dok stoji/sjedi na
udaljenosti većoj od 2 metra od najbližih studenata (najbližih osoba) i to ako je predavač cijepljen s
obje doze prije najmanje 14 dana (odnosno s jedinom potrebnom dozom cjepiva Jannsen prije više
od 14 dana) ili je prebolio COVID-19 unazad 9 mjeseci te ako sve ostale osobe nose masku.
4/7
– Ako studenti mijenjaju mjesto za rad, ono se mora prebrisati sredstvom za dezinfekciju prije dolaska
sljedećega studenta.
– Svaki student mora oprane ruke dezinficirati prije nego što pristupi mjestu za rad (prije ulaska u
prostor).* Iznimka su visokoučilišne knjižnice gdje će se susretati studenti iz različitih skupina,
osobito ako im se ne osiguraju udžbenici i računala za rad od kuće te pojedini oblici vježbi potrebni
za postizanje ishoda učenja čiji način izvođenja određuje visoko učilište. - Preporučene značajke prostora u kojem boravi jedna skupina studenata:
– prostor što veće površine i visine, prozračan i s odgovarajućim izvorom dnevnog svjetla
– prostor se može dobro prozračiti
– izbjegavati ulazak drugih osoba (primjerice radi čišćenja ili popravka) u prostoriju dok u njoj
borave studenti. - U svim zajedničkim prostorijama koje nisu potrebne za održavanje nastave, poput čitaonica,
knjižnica, restorana/kantina, sportskih igrališta itd., preporučuje se ograničiti pristup tako da razmak
između svih osoba u svim smjerovima iznosi najmanje 1 metar, odnosno u skladu s
protuepidemijskim mjerama i preporukama za navedene prostore. U takvim zajedničkim prostorima
potrebno je primijeniti preporuke za specifične djelatnosti. - Preporuke za izvođenje nastave tjelesne i zdravstvene kulture /sporta:
– preporučuje se izvođenje nastave tjelesne i zdravstvene kulture na otvorenom prostoru
– na otvorenom i u zatvorenom prostoru nastava tjelesne i zdravstvene kulture provodi se kada se
može organizirati u skladu s preporukama za sportske aktivnosti.
III. Ulazak u visoka učilišta i izlazak iz njih - Potrebno je osigurati protok/dolazak što manjeg broja ljudi ne samo na ulazu u visoko učilište,
nego i u njegovim unutarnjim prostorima. - Studenti prilikom odlaska iz visokoga učilišta moraju sve svoje stvari odnijeti sa sobom ili ih
baciti u koš s poklopcem. - Ulazna vrata otvaraju se na poziv telefonom ili zvonom tijekom radnog vremena i dežurstva.
Vikendom/blagdanom/radnim danom/poslijepodne vrata otvara dežurni djelatnik. - Dostavu za potrebe visokog učilišta preuzimaju ovlašteni zaposlenici visokog učilišta na vanjskim
vratima. Ulaz je dopušten isključivo serviserima i ostalim službama čije su usluge prijeko potrebne,
uz pridržavanje protuepidemijskih mjera. - Na ulazu i na još nekoliko lako dostupnih mjesta nužno je postaviti dozatore s dezinficijensom za
dezinfekciju ruku, kao i slikovni naputak za uporabu, uz jasno istaknutu obavijest o obvezatnoj
dezinfekciji ruku:
– sredstvo za dezinfekciju potrebno je nanijeti na suhe i čiste dlanove u količini 1 – 2 ml (obično 1
potisak ili prema uputama proizvođača)
– dlanove i područje između prstâ potrebno je protrljati dok se ne osuše, a sredstvo se ne smije ispirati
5/7
– potrebno je voditi brigu o dostatnoj uporabi dezinficijensa za ruke te se obvezno javiti mjerodavnoj
osobi u slučaju da je u dozatoru preostala manja količina sredstva za dezinfekciju kako bi se osigurao
novi.
IV. Čišćenje i dezinfekcija unutarnjih prostora visokog učilišta - Prostori se prozračuju najmanje dva puta dnevno po pola sata te prije dolaska i nakon odlaska
pojedine skupine studenata, ili se ostavlja otvoren prozor ako to vremenske prilike dopuštaju. - Dodirne površine kao što su kvake na vratima, ručke na prozorima, radne površine, tipkovnice,
konzole, slavine u zahodima i kuhinjama, tipke vodokotlića, daljinski upravljači, prekidači za struju,
zvona na vratima, tipke dizala te druge površine koje dodiruje veći broj ljudi nužno je dezinficirati
na početku i na kraju svake smjene, a najmanje dva puta dnevno. - Korištenje klimatizacijskih i ventilacijskih uređaja treba izbjegavati, osim ako postoji ugrađena
ventilacija na stropu koja izvlači zrak iz učionice i izbacuje van, uz osiguran dovod svježega vanjskog
zraka u prostoriju, ili se može razmotriti mogućnost postavljanja takve ugradbene ventilacije na
stropu.
V. Nošenje zaštitnih maski i rukavica - Studenti, nastavnici i drugi zaposlenici visokih učilišta te druge osobe u svim zatvorenim
prostorima visokih učilišta trebaju nositi maske ili druga pokrivala za usta i nos (maska cijelo vrijeme
pokriva usta i nos), osim u iznimnim situacijama kao što je navedeno. - Tijekom visokoškolske nastave u pojedinim specifičnim okružjima, primjerice u zdravstvenim
ustanovama, ustanovama u socijalnoj skrbi ili sl., primjenjuju se protokoli tih ustanova. - Nošenje rukavica ne preporučuje se za djelatnosti i okolnosti u kojima se prije pandemije
koronavirusa rukavice nisu koristile u profesionalnom radu, već se prednost daje učestalom pranju
ruku tekućom vodom i sapunom te dezinfekciji ruku.
VI. Svakodnevno mjerenje temperature i praćenje pojave simptoma bolesti u nastavnika,
studenata i drugih zaposlenika visokog učilišta - S povišenom tjelesnom temperaturom, dišnim i/ili drugim simptomima zarazne bolesti nije
dopušteno raditi niti dolaziti u prostor visokog učilišta. U tom je slučaju potrebno telefonski se javiti
nadređenoj osobi i izabranom liječniku obiteljske medicine radi daljnjih uputa. Nastavnici, studenti i
drugi zaposlenici visokih učilišta te druge osobe dužni su mjeriti tjelesnu temperaturu prije dolaska u
visoko učilište. Osim toga, dužni su na početku akademske godine potpisati izjavu o preuzimanju
obveze mjerenja tjelesne temperature prije svakog dolaska u visoko učilište. - Stranke, posjetitelji i druge osobe podvrgavaju se mjerenju tjelesne temperature na ulazu u visoko
učilište te se uvode u evidencijsku listu na koju se vlastoručno potpisuju. - Preporučljivo je da se za mjerenje tjelesne temperature pri dolasku na visoko učilište koristi
beskontaktni toplomjer. Ako je prema mjerenju beskontaktnoga toplomjera temperatura povišena,
mjeri se i standardnim toplomjerom pod pazuhom, koji je relevantan. O utvrđenoj povišenoj tjelesnoj
temperaturi vodi se evidencija. - Ako se tijekom nastave ili radnog vremena nastavnicima, studentima i drugim zaposlenicima
visokoga učilišta povisi tjelesna temperatura i/ili pojave respiratorni i/ili drugi simptomi, moraju
6/7
odmah napustiti visoko učilište te o tome obavijestiti – po mogućnosti bez dodatnoga kontakta (npr.
telefonom) – čelnika visokog učilišta ili nadređenu osobu. Zatim se moraju javiti svojem izabranom
liječniku obiteljske medicine radi daljnjih uputa. - U slučaju saznanja da određena osoba ima simptome bolesti COVID-19/zarazne bolesti ili je
mogući prenositelj/mogući izvor infekcije, svaki nastavnik, student i drugi zaposlenik visokog
učilišta dužan je odmah o tome obavijestiti nadređenu osobu, odnosno čelnika visokog učilišta.
VII. Pojačana osobna higijena - Svi studenti, nastavnici i drugi zaposlenici visokog učilišta te druge osobe koje borave u visokim
učilištima trebaju:
– izbjegavati dodirivanje rukom usta, nosa, očiju i lica
– redovito i pravilno prati ruke ili rabiti dezinficijens prije ulaska u svoju skupinu, prije i nakon
pripreme hrane, prije jela, nakon korištenja zahoda, nakon dolaska izvana, nakon čišćenja nosa i
uvijek kada ruke izgledaju prljavo
– ruke uvijek treba prati tekućom vodom i sapunom
– pri pranju ruku treba se pridržavati naputaka/uputa za pravilno pranje ruku – poveznica:
https://www.hzjz.hr/wp-content/uploads/2020/03/Pranje_ruku_.pdf
– nakon pranja sapunom i vodom, ruke treba osušiti papirnatim ručnikom za jednokratnu uporabu,
koji nakon korištenja treba baciti u koš za otpad s poklopcem
– pri kašljanju i kihanju prekrivaju se usta i nos laktom ili papirnatom maramicom, koju poslije treba
baciti u koš za otpad s poklopcem te oprati ruke
– pri kašljanju i kihanju treba okrenuti lice od drugih osoba
– treba izbjegavati dijeljenje čaša, šalica, posuđa i pribora za jelo s drugim osobama.
VIII. Organizacija promocija za studente koji su diplomirali - Visoka učilišta mogu organizirati promocije za studente koji su diplomirali uz primjenu
epidemioloških mjera za zatvorene prostore uz maksimalan broj studenata i vanjskih posjetitelja na
način da se osigura razmak od najmanje 1,5 m između fiksnih sjedećih mjesta uz korištenje maske.
Ako sudionici promocije imaju potvrdu o cijepljenju ili preoboljenju tada nisu obvezni nositi maske.
Broj osoba na svečanosti promocije ograničava se na 100. Iznimno, može se dopustiti i više od 100
osoba na promocijama ako osobe imaju COVID potvrde. U tom slučaju visoko učilište dužno je
organizirati provjeru i evidenciju posjedovanja COVID potvrde za osobe koje budu prisutne na
promociji. Preporučuje se organizacija promocije za studente koji su diplomirali na otvorenome
prostoru u dvorištu zgrade visokog učilišta.
IX. Visokorizični studenti, nastavnici i drugi zaposlenici visokog učilišta - S obzirom na to da se rizik od zaraze koronavirusom za studente, nastavnike i druge zaposlenike
visokih učilišta nije do sada pokazao većim od rizika od zaraze na bilo kojemu drugome radnome
mjestu ili u zajednici, smatra se da samo osobe koje su u visokorizičnoj skupini ne smiju boraviti na
visokom učilištu. Preporučuje se cijepljenje visokorizičnih osoba. Za svaku takvu osobu (student,
nastavnik i drugi zaposlenik visokoga učilišta) ili osobu koja dijeli kućanstvo s osobom iz
7/7
visokorizične skupine, potrebno je pojedinačno razmotriti slučaj, uzevši u obzir aktualnu
epidemiološku situaciju, status cijepljenja te osigurati potrebne zaštitne mjere. Pripadanje
visokorizičnoj skupini dokazuje se potvrdom nadležnog liječnika školske medicine kada se radi o
studentu, odnosno izabranog liječnika obiteljske medicine kada se radi o djelatniku.
X. Studenti kojima je osigurana potpora osobnoga pomoćnika - Propisane preporuke primjenjuju se i na osobne pomoćnike koji pružaju potporu studentima.
XI. Završne preporuke - Za svaku zadaću u provedbi epidemioloških preporuka čelnik visokog učilišta zadužuje jednoga
zaposlenika koji o provedbi prethodnih preporuka vodi dnevnu pisanu evidenciju kada je to moguće. - Ove preporuke ne isključuju provedbu drugih preporuka u skladu s aktualnom i promijenjenom
epidemiološkom situacijom te mjerama i uputama Stožera civilne zaštite RH i/ili lokalnoga stožera
civilne zaštite. - Za dodatna objašnjenja, a u svrhu izrade specifičnih smjernica, preporučuje se konzultirati
Hrvatski zavod za javno zdravstvo kao vodeću javnozdravstvenu ustanovu u Republici Hrvatskoj.